JAKARTA 25 Nov. – Malaysia yakin jumlah dagangan dua hala dengan negara jirannya, Indonesia dapat ditingkatkan kepada AS$30 bilion (RM64 bilion) menjelang tahun 2015.
|
Mustapa Mohamed mengadakan perbincangan dua hala bersama rakan sejawatannya, Gita Wirjawan (kiri) ketika mengadakan lawatan ke Indonesia di Jakarta, semalam. |
Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, keyakinan untuk mencapai hasrat itu bertitik tolak kepada komitmen yang ditunjukkan oleh Malaysia dan Indonesia.
Sekalipun tempoh masa yang ada sangat singkat, namun Mustapa berkata, Malaysia dan Indonesia akan menggandakan usaha menarik penyertaan pihak swasta bagi menjayakan aspirasi kerajaan kedua- dua negara.
“Di pihak Malaysia, saya sendiri akan mengetuai satu seminar perdagangan dan pelaburan besar-besaran di Indonesia tahun depan bagi mempromosi Malaysia sebagai destinasi dagangan dan pelaburan.
“Pada umumnya, Malaysia lebih dikenali sebagai tempat mencari kerja bagi rakyat Indonesia tetapi tidak ramai yang tahu tentang pelaburan-pelaburan di Malaysia,” kata Mustapa kepada wartawan Malaysia di sini hari ini.
Mustapa sebelum itu mengadakan pertemuan dua hala dengan rakan sejawatannya, Gita Wirjawan.
Pada pertemuan itu, Mustapa dan Gita sepakat untuk mengukuhkan komitmen meningkatkan jumlah dagangan antara dua negara yang pada tahun lalu mencecah angka AS$20 bilion (RM64 bilion).
Sasaran jumlah dagangan bernilai AS$30 bilion dizahirkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono pada pertemuan kedua-dua pemimpin itu di Bali, Indonesia bulan lepas.
Mustapa berkata, bertepatan dengan peranan Malaysia sebagai pengerusi ASEAN pada 2015, Malaysia juga akan meningkatkan komitmen dengan negara-negara anggota.
Pada tahun yang sama, Komuniti Ekonomi ASEAN (AEC) juga akan dicapai dalam kesatuan itu.
Justeru, ASEAN jelas Mustapa harus dilihat sebagai pasar ekonomi yang penting oleh seluruh dunia.
“Kerana itu Malaysia tidak hanya akan mempromosikan negara sebagai pusat pelaburan semata-mata tetapi juga mempromosikan ASEAN dalam konteks intra-ASEAN supaya kita tidak bergantung pada negara di luar rantau ini,” jelas beliau lagi.
Mustapa juga berkata, ASEAN merupakan sebuah rantau yang pesat berkembang dan memiliki potensi sangat besar yang perlu direbut oleh syarikat-syarikat Malaysia.